17 April 2009

Wali Bagi Anak Luar Nikah

Bolehkah seorang ayah menjadi wali bagi anak perempuannya yang luar nikah?

Bagi anak-anak yang lahir hasil dari perzinaan yang mana pasangan yang berzina itu tidak melangsungkan perkahwinan selepas itu, ia tidak boleh di "bin" kan baik kepada bapa yang menzinai ibunya mahupun dengan bin Abdullah sebaiknya ia dibinkan kepada ibunya sahaja.

Jika sesuatu pasangan melakukan zina, kemudian berkahwin setelah berlalu enam bulan dua lahzat, isterinya melahirkan anak maka anak itu boleh di "bin" kan kepada bapanya. Jika isterinya melahirkan anak kurang dari tempoh enam bulan dua lahzat menurut mazhab Syafei anak tersebut tidak boleh di "bin" kan kepada bapa terlibat, sebaliknya hendaklah di "bin" kan kepada ibunya. Oleh kerana anak itu tidak boleh di "bin" kan kepada bapanya disebabkan tidak sabit keturunan kerana lahir kurang dari tempoh yang telah ditetapkan oleh fuqahak As Syafei di atas, maka bapanya itu halal berkahwin dengannnya kerana ia tidak dikira sebagai anaknya.

Dari keterangan di atas dapat diambil kesimpulan jika anak tersebut boleh di "bin" kan dengan bapanya lantaran kelahiran anaknya setelah berlalu tempoh enam bulan, maka bolehlah bapa tersebut menjadi wali bagi anak itu. Namun jika kurang dari tempoh tersebut maka tidak berhak ia menjadi wali terhadap wanita itu lantaran tidak ada apa-apa hubungan keturunan. Wallahu A'lam.
Sila rujuk buku:
1. Himpunan Isu-isu Feqah Terpilih DN 224

Tiada ulasan:

Catat Ulasan