13 Mac 2009

Hubungan Harmoni Suami Isteri/Poligami/ Campurtangan Ibu Mentua

Soalan:
Assalammualikum Ustaz.
Saya telah berkahwin selama lebih kurang 3 bulan, masalah saya isteri saya tidak mahu mengikut saya pindah ke Kuala Lumpur, alasannya dia ingin menjaga ibunya (isteri saya adalah anak yang bongsu) dan mahu mengumpul duit. Sedangkan saya mampu menanggung perbelanjaan dia kalau dia berhenti kerja.
1) Bolehkah saya berkeras dengan isteri saya supaya dia mengikut cakap saya supaya dia berpindah dengan saya?
2) Bolehkan saya berkahwin lain jikalau pekara ini berterusan kerana ingin menjaga diri saya supaya tidak membuat dosa apabila isteri saya tiada di sisi saya?
3) Bolehkah saya membantah keputusan ibu mentua saya yang tidak mahu anaknya berpindah mengikut saya?
Sekian. Wassalam.
Ahmad Zamri, K Lumpur
Jawapan:
1. Seorang isteri yang baik adalah yang dapat memahami keadaan suaminya, begitu juga sebaliknya seorang suami yang baik mampu melihat suatu masalah itu dengan fikiran yang terbuka dan memahami setiap masalah dihadapi secara mendalam. Perkahwinan yang baru berusia tiga bulan merupakan jangkamasa yang masih singkat, maka sangatlah terburu nafsu jika seseorang itu menghancurkan hubungan yang baru itu lantaran perkara yang sebenarnya menjadi tnggungjawab antara suami dan isteri.

Sebenarnya ibu mertua kita kedudukannya sama dengan ibu kita sendiri. Jika kita menjaga hati mereka dan memelihara mereka dengan baik sama juga pahalanya dengan kita menjaga ibu dan bapa kita sendiri. Namun begitu sebagai seorang suami, ia berhak penuh terhadap isterinya dan isteri harus mengikut segala kehendak suaminya asalkan saja jangan menjurus kepada memusyrikkan Allah. Nasihatkanlah isteri anda secara baik, katakan kepadanya bahawa didalam Islam seorang wanita apabila telah bernikah, maka segala urusan kehidupannya dibawah tanggungan suaminya. Ibu bapa tidak berhak untuk menghalangi anaknya yang telah nikah untuk mengikuti suaminya kemana saja mereka ingin pergi.

Cuma saja sebagai umat Islam kita lebih mementingkan timbang rasa dan budi bicara, jika memang ibu mertua kita tidak ada orang yang menjaganya sedangkan dia dalam keadaan uzur, fikirkanlah cara yang terbaik untuk menyelesaikan masalah ini. Bincangkanlah perkara ini dengan sanak kelaurga yang lain agar hubungan anda dengan isteri anda tidak terjejas lantaran perkara tersebut. Namun jika ibu mertua anda masih mampu menyara hidupnya sendiri, nasihatilah isteri anda dengan cara yang lebih baik agar ia sudi mengikut suaminya berpindah ke tempat yang dimaksudkan.

2. Allah membenarkan seorang lelaki muslim untuk menikah hingga empat orang. Namun jika perkahwinan yang ingin anda lakukan kerana ingin membalas dendam dengan sikap isteri anda, maka perbuatan ini tidak terpuji. Lakukanlah poligami dengan mengikut sunnah. Sebab Rasulullah SAW menikah dengan wanita lain selain Aisyah bukan lantaran baginda tidak bahagia dengan Siti Aisyah tetapi lantaran ingin memperjuangkan nasib wanita yang ditinggalkan suaminya lantaran meninggal dunia di medan jihad. Jika anda benar-benar merasakan bahawa isteri anda sangat sukar untuk dinasihati sedangkan anda tidak mampu menahan gejolak nafsu, maka Islam mengizinkan seseorang itu kahwin lagi, lantara ingin menjaga diri dari melakukan pekerjaan maksiat.

Usahakan terlebih dahulu membina kembali sifat saling pengertian antara suami isteri dan jauhilah sifat salam faham sebelum ini. Fahami betul apa sebenarnya masalah yang sedang anda hadapi berdua. Apakah ia hanya sekedar keingan seorang anak membantu dan mendampingi ibunya yang sudah tua ataupun ada faktor lain yang menyebabkan isteri anda bersikap demikian. Berfikirlah secara lebih terbuka dan jangan membuat keputusan disebabkan oleh dorongan perasaan semata, sebaliknya buatlah keputusan dengan rasional dan mengikut syariat. Insya Allah keputusan yang akan anda ambil memperoleh berkah dan rahmat daripada Allah SWT.

3. Dalam Islam, tanggungjawab ibu bapa terhadap anak perempuannya hanya sampai setelah ia berkahwin. Setelah ia berkahwin maka perempuan tersebut milik penuh suaminya sendiri. Jika orang tuanya berhajat ingin mengajak anaknya duduk bersama dengannya, maka ia harus meminta izin dengan suami anaknya (menantu). Jika menantu lelakinya tidak mengizinkannya, maka ibu bapa tidak boleh memaksa kehendaknya terhadap anaknya tersebut, sebab ketika itu anaknya telah menjadi tanggungan suaminya. Walaupun begitu selesaikan isu keluarga ini secara bijaksana dan masing-masing pihak lebih mementingkan sikap tolak ansur sesuai dengan keadaan.
Sila rujuk buku-buku berikut:

Rawatan Ortodontik (Menyusun Gigi)

Soalan:
Apa hukum jika seseorang membuat rawatan ortodontik(menyusun gigi)?
Nor Aziah , Melaka
Jawapan:
Jika rawatan yang dilakukan tidak merubah keadaan gigi seperti tidak mengikirnya menjadi pendek atau yang serupa dengan itu maka dibolehkan. Jika rawatan tersebut menyebabkan seseorang itu mengikirnya atau merubah bentuknya yang asal maka Rasulullah SAW melaknat pekerjaan orang tersebut. Dalam sebuah hadith disebutkan; "Rasulullah SAW melaknat perempuan yang membuat tahi lalat dan yang minta dibuatkan, yang mengikir gigi dan yang diminta dikikir giginya. (Riwayat Tabrani)

Menonton Blue Film Bersama Suami

Soalan:
Saya mempunyai seorang sahabat karib yang telah berkahwin selama 5 tahun. Sayangnya beliau masih belum mempunya anak. Beliau dan suaminya gemar menonton 'Blue film'.
Masalah yang dihadapi oleh sahabat saya ialah :
1) Beliau suka memuaskan diri sendiri sambil menonton tayangan tersebut tetapi tidak menggunakan apa-apa alatan.
2) Beliau merasa apabila berdoa, doanya seakan tidak dimakbulkan tuhan.
3) Beliau cuba untuk tidak melakukan perbuatan tersebut tetapi tidak dapat melawan nafsu.
4) Hukum menonton "blue film" bersama suaminya.
Diharap Ustaz dapat membantu sahabat saya didalam masalahnya.
Rohaida, Kuantan
Jawapan:
Menonton blue film hukumnya haram, kerana kita melihat secara jelas bentuk tubuh orang lain bahkan melihat mereka sedang melakukan jimak. Melihat aurat orang lain dapat menumpulkan fikiran dan mengeraskan hati. Jika perbuatan ini sering dilakukan maka dikhuatirkan mempercepat seseorang itu menjadi nyanyok atau pikun. Pernah suatu ketika Imam Syafie membaca ayat Quran namun sampai pada suatu ayat ia terlupa akan sambungannya. Beliaupun memperbanyak istighfar. Melihat keadaan beliau yang demikian sahabatnya pun bertanya.

Maka Imam Syafie pun menerangkan bahawa ingantan atau hafalannya terganggu lantaran ia terlihat tumit wanita yang kebetulan terkoyak sarung kakinya sebesar ibu jari. Jika melihat aurat wanita sebesar ibu jari dapat melemahkan daya ingatan dan daya hafalan, tentu akan lebih besar kesannya jika dengan sengaja melihat aurat orang lain secara telanjang bulat seperti dalam blue film.

Jika anda suami isteri terus melakukan pekerjaan yang buruk ini, maka pertama sekali nikmat yang akan hilang daripada kehidupan anda adalah hilangnya kenikmatan hubungan jimak dan kemesraan antara suami isteri. Sebab anda lebih senang bermain dengan khayalan seperti yang anda lihat dalam blue film. Untuk jangka panjang boleh menghilang ghairah seks bagi wanita dan melemahkan kemampuan syahwat bagi lelaki. Sebelum perkara buruk ini menghantui minda anda suami isteri dan menjadi penyebab malapetaka yangpaling besar dalam kehidupan berumahtangga, maka hindarkanlah pekerjaan yang dilarang oleh agama ini.

Langkah untuk menghindari perbuatan buruk ini, buanglah vcd blue film yang anda miliki. Kekanglah nafsu anda daripada memiliki vcd blue film tersebut jika anda benar-benar ingin berubah dari melakukan pekerjaan yang sia-sia ini. Percayalah jika kita sentiasa melakukan perbuatan yang tercela ini, maka Allah akan menutup pintu hati kita dan akhirnya doa kitapun tidak akan bererti apa-apa dan tidak diperkenankan oleh Allah SWT

Membunuh Semut

.
Soalan:
Bolehkah kita membunuh semut dengan racun kerana sebagaimana yang kita tahu semut merupakan salah satu dari binatang yang di larang oleh Rasulullah s.a.w dari membunuhnya seperti yang terdapat dalam hadith baginda. Masalahnya ia terdapat di mana-mana sahaja termasuk di dalam beras, sink dan di telefon. Ini cukup menyusahkan untuk menghalaunya satu persatu, kadang-kadang terpaksa membunuhnya. Adakah Islam memberi kelonggaran untuk membunuhnya? Jika Islam membenarkan,bolehkah digunakan racun yang dapat membunuh kesemuanya termasuk di dalam sarang?
Zaim, Jasin
Jawapan:
Dalam sebuah hadith dari Ibnu Abbas ra ia berkata; "Rasulullah SAW melarang membunuh empat macam binatang, semut, lebah, burung hudhud dan burung shurad". Hadith ini menunjukkan hukum haram membunuh empat macam binatang tersebut dan memakannya.

Islam merupakan peraturan hidup untuk segenap manusia. Di dalam Islam tidak ada suatu perkara yang terlalu diberatkan dan tidak pula sautu perkara itu sengaja diringan-ringankan tanpa alasan atau sebab tertentu yang boleh meringankannya. Semut sejenis binatang yang berada dimerata-rata tempat, jika kehadirannya menimbulkan mudarat bagi diri kita dan anak-anak, seperti gigitannya dan sebagainya, maka dibolehkan mengusirnya denga penyapu, jika ia terbunuh bukanlah perkara yang kita inginkan.

Jika ia memiliki sarang, korek dan angkatlah sarangnya itu serta buanglah ke luar rumah, setelah itu tutuplah lubang tersebut agar ia tidak membuat sarang kembali. Usaha yang kita lakukan tak lebih untuk mencari keberkatan dan mengikut sunnah Rasulullah SAW. Sebab pasti ada hikmah yang terkandung dalam larangan dan suruhan yang disampaikan oleh Rasulullah SAW yang kita tidak mampu untuk memahaminya secara lebih pasti. Wallahu 'aklam.

Islam Calendar



The Islamic Calendar
kabba



The Kabba. Mecca, Saudi Arabia.

According to Islamic tradition, the cube-shaped Kabba dates back to the time of Abraham. It is the most sacred Muslim site, and the location towards which all Muslims face during prayer.

The Islamic calendar (or Hijri calendar) is a purely lunar calendar. It contains 12 months that are based on the motion of the moon, and because 12 synodic months is only 12 x 29.53=354.36 days, the Islamic calendar is consistently shorter than a tropical year, and therefore it shifts with respect to the Christian calendar.

The calendar is based on the Qur'an (Sura IX, 36-37) and its proper observance is a sacred duty for Muslims.

The Islamic calendar is the official calendar in countries around the Gulf, especially Saudi Arabia. But other Muslim countries use the Gregorian calendar for civil purposes and only turn to the Islamic calendar for religious purposes.



What does an Islamic year look like?

The names of the 12 months that comprise the Islamic year are:
1. Muharram 7. Rajab
2. Safar 8. Sha'ban
3. Rabi’ al-awwal (Rabi’ I) 9. Ramadan
4. Rabi’ al-thani (Rabi’ II) 10. Shawwal
5. Jumada al-awwal (Jumada I) 11. Dhu al-Qi'dah
6. Jumada al-thani (Jumada II) 12. Dhu al-Hijjah

(Due to different transliterations of the Arabic alphabet, other spellings of the months are possible.)

Each month starts when the lunar crescent is first seen (by a human observer’s eye) after a new moon.

Although new moons may be calculated quite precisely, the actual visibility of the crescent is much more difficult to predict. It depends on factors such as weather, the optical properties of the atmosphere, and the location of the observer. It is therefore very difficult to give accurate information in advance about when a new month will start.

Furthermore, some Muslims depend on a local sighting of the moon, whereas others depend on a sighting by authorities somewhere in the Muslim world. Both are valid Islamic practices, but they may lead to different starting days for the months.
So you can’t print an Islamic calendar in advance?

Not a reliable one. However, calendars are printed for planning purposes, but such calendars are based on estimates of the visibility of the lunar crescent, and the actual month may start a day earlier or later than predicted in the printed calendar.

Different methods for estimating the calendars are used.

Some sources mention a crude system in which all odd numbered months have 30 days and all even numbered months have 29 days with an extra day added to the last month in ‘leap years’ (a concept otherwise unknown in the calendar). Leap years could then be years in which the number year mod 30 is one of the following: 2, 5, 7, 10, 13, 16, 18, 21, 24, 26, or 29. (This is the algorithm used in the calendar program of the Gnu Emacs editor.)

Such a calendar would give an average month length of 29.53056 days, which is quite close to the synodic month of 29.53059 days, so on the average it would be quite accurate, but in any given month it is still just a rough estimate.

Better algorithms for estimating the visibility of the new moon have been devised.
How does one count years?

Years are counted since the Hijra, that is, Mohammed’s emigration to Medina in AD 622. On 16 July (Julian calendar) of that year, AH 1 started (AH = Anno Hegirae = year of the Hijra).

In the year AD 2003 we have witnessed the start of Islamic year AH 1424.

Note that although only 2003-622=1381 years have passed in the Christian calendar, 1423 years have passed in the Islamic calendar, because its year is consistently shorter (by about 11 days) than the tropical year used by the Christian calendar.
When will the Islamic calendar overtake the Gregorian calendar?

As the year in the Islamic calendar is about 11 days shorter than the year in the Christian calendar, the Islamic years are slowly gaining in on the Christian years. But it will be many years before the two coincide. The 1st day of the 5th month of C.E. 20874 in the Gregorian calendar will also be (approximately) the 1st day of the 5th month of AH 20874 of the Islamic calendar.
Doesn’t Saudi Arabia have special rules?

For civil (but not religious) purposes, Saudi Arabia doesn’t rely on a visual sighting of the crescent moon to fix the start of a new month. Instead they base their calendar on a calculated astronomical moon.

Since 2002 (AH 1423) the rule has been as follows: If on the 29th day of an Islamic month,

* the geocentric conjunction (that is, the new moon as seen from the centre of the earth) occurs before sunset, and
* the moon sets after the sun,

then the next day will be the first of a new month; otherwise the next day will be the last (30th) of the current month.

The times for the setting of the sun and the moon are calculated for the coordinates of Mecca.